Star Trek: Bridge Crew

02.červen 2017 - Jan Horský

Kdo by se nechtěl stát kapitánem hvězdné lodi Enterprise, která se odvážně vydává tam, kam se dosud nikdo nevydal. Nebo třeba kormidelníkem, taktickým důstojníkem nebo inženýrem? V Bridge Crew to můžete vše. Tak sežeňte pár přátel a vydejte se hlubin neznáma, které zcela jistě prověří vaše přátelství.

Jak již bylo naznačeno, v Bridge Crew je potřeba dát dorhomady sestavu 4 lidí, každý se chopí své role a společně řídí hvězdnou lod. A tak hned po vydání i my jsme dali dohromady posádku a sešli jsme na večer. Cca kolem osmé večer po chvilce oprávněného nadávání na Uplay a Ubisoft již všichni usedáme na své stanoviště v lodi. Najednou je jedna ráno a my se ocitáme v diskuzi, jestli pokračovat dále nebo jít spát, protože další den nás čekala práce. Domlouváme se na tom, že dáme poslední misi a najednou jsou tři ráno. Takže jestli se ptáte, jestli je to zábava ... Pocit, když poprvé zapnete warp a skočíte se nedá jentak popsat. I původní herci ze Star Treku popisovali zážítek s tím, že to co na filmovém setu jenom předváděli je nyní skutečné.

Řízení lodi

Loď ovládají 4 lidé hromady - kormidelník, zcela neočekávaně, řídí loď. Loď se otáčí pomocí posouvání kolečka, vedle je pak plyn který určuje, jak rychle loď letí dopředu nebo couvá. Kromě toho může pilot ovládat skoky v prostoru - ať již uvnitř soustavy na impulzním pohonu, nebo mezihvězdně warpem. Bohužel oba jsou stejné, jde jenom o to natočit správně lod a dát páku dopředu. Hned vedle taktický důstojník řídí skenování prostoru, takže pilot ví, která anomálie je nebezpečná a která ne a samozřejmě ovládá zbraně - ať již k čištění cesty nebo přímo v bojí. Inžinýr se stará o loď - především dává energii do jednotlivých systémů. Energie v motorech zvedá rychlost a manévrovatelnost, ve zbraních pak jejich dosah a sílu a ve štítech jejich výdrž (pro tip: Když vám štíty spatnou, trvá 115 sekund něž opět naskočí. Energie to neovlivní). Dále pak rozděluje úkoly opravářům.

Nad tím vším bdí kapitíán, který sice sám nic nedělá a tváří se důležitě. Ovšem jako jediný má k dispozici seznam úkolů, které je potřeba splnit pro úspěšné dokončení mise, takže také trošku důležitý je. Kromě toho by měl koordinovat celou posádku aby se to nestalo, že každý dělá něco jiného.

Kampaň a další mise

Ubisoft připravil skriptovanou kampaň, která obsahuje první tréningovou misi, ve které si hlavně procvičíte ovládání lodi, ovšem když ke konci obdržíte volání o pomoz z Kobayashi Maru, tak minimálně trekkies začnou tušit, co bude následovat. Pak je přípraveno 5 příběhových misí, kde se vydáváme do neznámého prostoru s cílem najít nový domov pro Vulkánce, kteří přišli o svou rodnou planetu (hra se odehrává v alternativní časové linii podle filmů JJ Abramse), jenže v prostoru jsou také klingoni a nakonec všechno bude trošku jinak. Po dokončení hlavní kapaně je možné pokračovat tzv. 'Ongoing voyages', což jsou náhodně generované mise. Ty umí občas pořádně zavařit. Navíc je možné si vše udělat jěště těžší tím, že je absolvujete na palubě původní Enterprise, která je přesnou replikou lodě z původní série. A taky pěkně těžká na ovládání.

Ovládání

Hru je možné ovládat buďto gamepadem nebo pomocí pohybových ovladačů - Oculus Touch, ovladače k HTC Vive nebo PS Move. Ty uvedou herní ruce do pohybu a pak následně pomocí mačkání tlačítka lze interagovat s ovládáním lodi. Zde je za mě trošku zklamání, jelikož ovládání je navrženo univerzálně a tak některé funkce Oculus Touch ovladačů zůstávájí nevyužity, jelikož je konkurence nemá. Takže jak moc rád bych interagoval s prostředí přirozeně nebo mohl spoluhráčům ukázat palec nahoru (či prostředníče), musím si nechat zajít chuť. Další interakce, jako například ukazování fungují.

Hru pomocí gamepadu jsem ani nezkoušel, jelikož velká část zábavy je právě v používání rukou a interakcích (a proto by se hodila ta gesta!). Podle všeho to funguje tak, že se hráč podívá na daný kontrolní prvek a pak pomocí tlačítka na gamepadu tam přesunu ruku. Režim pravděpodobně existuje kůli PS4, kde je nutnost aby každá PSVR hra podporovala gamepad (většina majitelů Riftu již má Touch ovladače). Zase díky tomu mohou hru vyzkoušet i lidé, co mají starší headset jako je Oculus DK2 nebo atypický Razer HDK či FOVE skrze SteamVR.

Uplay, cross platform

StarTrek: Bridge Crew vyšel na všechny platformy najednou - je tedy dostupný jak přes Steam (Steam verze umí jak SteamVR headsety, tak má nativní podporu Oculu), tak přes Oculus, tak na PSVR. Kromě registrace na vybrané platformě budete ovšem potřebovat i účet Uplay. Díky tomu je sice možné platformy propojit a na jedné lodi se tak potkáte s přáteli, ať mají jakýkoliv headset. Jenže, Uplay není úplně funkční a stabilní platforma, takže se třeba stane, že hru máte koupenou na Steamu, ale ne podle Uplaye. A v ten moment je potřeba refundovat na Steamu a koupit znova a doufat, že tentokráte se to spáruje správně. Tak jako si Uplay neumí vytáhnout seznam přátel z platformy, ale je potřeba opět všechny přidávat znova. A invity do hry občas nefungují a je potřeba udělat restart celé hry. No zkrátka a dobře, když už Ubisoft musí tlačit vlastní platformu, tak by měla být funkční. Že cross platform jde udělat i bez podobných nesmyslů viz EVE: Valkyrie.

Ubisoft je na správné cestě

Bridge Crew je po Eagle Flight a Werewolves Within třetí VR hra vytvořená od Ubisoftu. Všechny 3 tituly jsou velice kvalitní a hlavně originální - nejednou o sázku na jistotu v podobě dalšího wave-shooteru, další hororovky nebo další escape room. Ubisoft se nebojí s VR experimentovat a objevovat její možnosti, ikdyž si neumím představit, že by prodeje těchto her zaplatili kompletní vývoj a občas také výzkum. Jenže takto nabrané know-how bude mít v blízké budoucnosti velkou cenu. A já bych si jenom přál, aby bylo více podobných jako Ubisoft.

PS: Dát dohromady partu 4 lidí s headsety může být komplikované, proto nejspíše postavíme setík an Advíku 2017, aby se k tomu mohl dostat každý. A pokud by byl zájem, můžeme to někde postavit i na odpoledne či večer. Takže pokud máte zájem, tak se neváhejte ozvat.