Khronos pracuje na otevřeném standardu VR

06.prosinec 2016 - iNFINITE.cz

Virtuální realita se možná v dohledné době dočká otevřeného standardu, na kterém pod vedením Khronosu pracuje většina firem z oboru.

Když chce dnes hra na PC podporovat všechny VR platformy, znamená to vytvořit tři verze - jednu pro Oculus s použitím jeho nástrojů, druhou pro OpenVR (HTC Vive) s použitím nástrojů od Valve a třetí OSVR (HDK) od Razeru. Jakmile Microsoft a jeho partneři vydají své headsety, tak budou 4. Takto narůstající fragmentace komplikuje rozvoj VR. Zatímco poslední 3 jmenovaní by si přáli, aby se právě jejich implementace stala tím standardem, nestane se to, protože se jedná o vzájemné konkurence.

Do hry tak vstoupila Khronos Group. Pokud si právě říkáte, kdo to je Khronos, tak je to organizace, která přes 15 let spravuje otevřené standardy, jako je OpenGL nebo OpenCL včetně podskupin, jako jsou Vulkan, OpenGL ES nebo WebGL. Takže zkrátka jedni z nejpovolanějších. Co je však zajímavé je, kdo všechno se do nové iniciativy připojil, tím jsou výrobci VR headsetů jako je Oculus, Valve, Google nebo Razer. Najdeme zde ale i výrobce grafických karet NVidia, AMD, ARM a Intel. Do party se kromě pár dalších přidal i velký proponent otevřených systémů Epic Games, který stojí za Unreal Engine 4, který napájí většinu současných VR aplikací. Jeho zakladatel Tim Sweeney se mnohokráte vyjádřil proti uzavřenosti systémů od Oculu nebo Microsoft - produkty toho druhého z toho důvodu dokonce nepodporuje. Microsoft se ani sám iniciativy neúčastní.

Valve k tomu vydalo obsáhlejší prohlášení, že to je přesně to, o co se pokouší se SteamVR / OpenVR od začátku. Valve bude stejně jako všichni ostatní spolupracovat na tvorbě těchto standardů, a očekává, že implementace od Kronosu z velké části postupně nahradí OpenVR. To znamená pro všechny další výrobce jednoduchý přístup na Steam. Virtuální realita otevřenost potřebuje, takže přejeme Khronosu úspěch.