Bezdrátové VR přichází

16.leden 2017 - Jan Horský

Kabely, základní úraz současné virtuální reality - každý totiž potřebuje mít možnost dělat ve VR salta a to díky nim moc dobře nejde. Proto je dobrý předpoklad, že pokud někdo představí bezdrátové řešení, se kterým půjdou dělat salta, zákazníci mu utrhnou ruce. Z toho důvodu se do vývoje bezdrátového řešení pro virtuální realitu pustilo hned několik firem.

Jako první vás možná napadne proč je to problém - vždyť bezdrátové streamování obrazu tu máme již delší dobu a přenášet USB bezdrátově také jde. Ovšem jedním ze základních požadavků na virtuální realitu, aby se nedělalo špatně, je minimální zpoždění obrazu, tzv. motion-to-photon, neboli jak rychle se promítne pohnutí hlavy do obrazu, který svítí na obrazovce ve VR. A aby se nedělalo špatně, nemělo by toto zpoždění přesáhnout 20 milisekund. Ikdyž konkrétní tolerance je vždy individuální - podobně jako u mořské nemoci nebo jízdy autem. Ovšem dnešní VR systémy mají zpoždění obrazu kolem 18-19ms, tedy jsou těšně pod limitem. Ovšem celých 11ms z toho je přenos obrazu po kabelu, který zatím představené řešení neeliminují, jelikož se pořád připojují k headsetu přes HDMI. Ovšem v budoucnosti se nejspíše objeví řešení integrované do headsetů, které by toto obešli.

Kwik VR

KwikVR je možná to je nejjednodužší řešení, které se nabízí. Použít existující 5GHz technologii, kdy přenos obrazu zabere dalších 11milisekund. Celkově tak Kwik VR přidává do systému dalších 12 milisekund zpoždění a to je již hodně. Redaktoři UploadVR měli možnost kit vyzkoušet a jejich dojem není pozitivní - podle nich je lepší zachovat kabel, než takto moc přidaného zpoždění. KwikVR je ve formě kitu, který se připojí za opasek, váží zhruba půl kila a má baterie na cca 4 hodiny hraní. Autoři tvrdí, že je kompatibilní jak s Oculus Riftem tak s HTC Vive, ovšem s Riftem jej nikdo zatím fungovat neviděl a i oni sami přiznávají, že to zatím funguje pouze s vývojovým prototypem DK2 z roku 2014.

Cena kitu by měla být kolem 300 USD (cca 9000 Kč na naše, po připočtění DPH a dani z EU) a prodej by měl startovat v březnu. Doporučení redaktorů z Uploadu je nebrat, moje doporučení pouze na základě technických specifickací je identické.

RivVR

RivVR je další velmi podobné zařízení, jeho tým tvrdí, že mají zpoždění 11milisekund (pořád hodně) s plánovaným uvedením "do konce jara" s cenovou relací kolem 200-300 dolarů. Mají být k dispoici dvě varianty - pro 4 a 8 hodin hraní.

TP Cast

O TPCastu jste možná již slyšeli, je to bezdrátové řešení pro HTC Vive, které vzniklo v rámci ViveX akcelerátoru. Od Kwiku se liší prakticky pouze použitou technologií, jelikož zde probíhá přenos pomocí 60GHz sítě, což srazí zpoždění z 12ms na pouhou 1ms a to je již přijatelné. TPCast již byl k dispozici k předobjednávkám v Číně (ačkoliv vice prezident HTC Alvin Graylin, že si jej může koupit kdodokoliv, následně se ukázalo, že nemluvil pravdu), do celého světa se chystá v druhém kvartálu za cenu 249 USD (cca 7500 Kč). TPCast se zavěšuje přímo na Vive, ať již na klasické uchycení nebo nový deluxe audio úchyt. Podpora dalších headsetů kromě Vive nebyla oznámená.

Immersive Robotics (IMR)

Odlišní přístup zvolila společnost Immersive Robotics, která vytvořila vlastní kompresní algoritmy, aby byl bezdrátový přenos obrazu co nejrychlejší. Zatímco tedy konkurenti horo težko zvládají současné VR headsety s rozlišením 1080x1200@90Hz na každé okolo, IMR věří, že v dohledné době bude rozlišení headsetů 4K pro každé oko na 120Hz a jeho technologie je pro to připravena. Další zajímavostí je, že řešení IMR používá na přenos klasickou WiFi, konkrétně aktuální model 802.11ac. 5GHz linka je méně náchylná na přerušení linie pohledu a navíc IMR může používat i slabší 2.4GHz pásmo. Teoretický dosah systému je tak cca 50metrů a jak říkají tvůrci, je použitelná například v 30x30 metrů arénách, což může dodat VR hernám nový rozměr. První produkt IMR Mach-2K byl tvořen specificky pro HTC Vive a podporuje tedy jeho specifickace.

Řešení IMR je tak zaměřeno spíše na komerční sektor, cena jedné jednotky je podle konkrétní objednávky, avšak máme počítat s rozsahem 1200-1500 dolarů.

... a další

Kromě výše zmíněných 4 společností, jejichž produkty byli vidět v akci a různí novináři je mohli vyzkoušet, existuje celá řada dalších. Například společnost Nitero, do které Valve investovalo 'významnou částku', nebo QuarkVR a celá řada dalších. Jasné tedy, že se tento trh stane v roce 2017 velmi žhavý, kdy celá řada firem se bude ucházet o přízen zákazníků. A to vždy znamená, že zákazník vyhraje.

A kde je Oculus Rift?

Téměř všechny systémy jsou pro HTC Vive a je tedy otázka, co brání jejich použití s Oculus Riftem. V Riftu však najdeme celou řadu 'neviditelných' technologií, například tenčího kabelu je dosaženo pomocí technologie od Spectre7 a zde může docházet ke konfliktům. Navíc Oculus má proprietární koncovku kabelu, takže bez jeho spolupráce těžko někdo udělá komfortní a funkční bezdrátové řešení. Musíme tedy počkat na rok 2017 s čím nakonec Oculus přijde. Těšit se však můžeme na Santa Cruz, což je samostatný VR headset, který nepotřebuje ani PC ani mobilní telefon a přesto zvládá takové věci jako room-scale sledování.