Virtuix zrušil mezinárodní objednávky

06.prosinec 2016 - Jan Horský

Výrobce všesměrného běhacího pásu Virtuix zrušil mezinárodní objednávky. Firma se tak posunula o krůček blíže ke své smrti.

O Virtuixu Omni jste možná slyšeli, pokud ne, tak se jedná o 'běžící pás', tedy spíše kluznou plochu, která měla být periferií pro VR, díky které půjde ve VR chodit přirozeně. Díky tomu měly jít přirozeně a bez nevolností hrát například klasické hry z pohledu první osoby, jako je Team Fortress, Fallout, Doom nebo Skyrim. Vývojáři slibovali funkce, jako je emulace klávesnice, myši, či gamepadu pro hry, které nemají nativní podporu Omni přes SDK. V roce 2013 to vypadalo jako velmi slibná VR periferie. Virtuix prošel Kickstarterem za nejnižší cenu 349 dolarů. Na Kickstarteru bylo slíbené dodání v lednu 2014 a od té doby byl produkt pouze odkládán. Nyní přišel Virtuix s další chmurnou zprávou a zrušil všechny objednávky mimo spojené státy s tím, že nakupujícím vrátí peníze včetně úroků. Jako důvod uvedl, že byli naivní, když si myslel, že produkt, který ve finále váží 80kg a je značně rozměrný dokážou zaslat všude po světě.

Jelikož jsem v poslední době dostal řadu dotazů na můj názor na Omni, pojďme se na tu situaci podívat více do hloubky. Následuje tradiční varování, že níže uvedené řádky jsou především můj subjektivní názor. Omni byl skvělou periferií pro rok 2013, kdy prakticky neexistovaly VR hry, a všechno co se hrálo byly hacknuté klasické hry. Ty začaly mizet již s příchodem DK2, kdy se začala objevovat dema v počtu větším než prsty na jedné ruce. S vydáním spotřebitelských verzí v roce 2016 již zmizela nutnost hry hackovat, protože je dostatečný výběr her s nativní podporou a hacknuté hry nenabízejí ani zdaleka takový zážitek. Dnes už však hry tvořené pro virtuální realitu mají vyřešený problém pohybu, ať už jsou řešené teleportací nebo jsou dělané tak, že pohyb vůbec nepotřebují. Vyvstává tedy otázka, co by se tedy na Omni hrálo v dnešní době? Hry tvořené přímo pro Omni, které bude mít minimální uživatelskou základnu? Kdo by to dělal, když se dnes prakticky ani nevyplatí tvořit VR hry, tedy pokud vás neplatí Facebook nebo Sony. Zkrátka a jednoduše se nemyslím, že by Omni mělo v dnešní době využití, kromě heren, které si budou platit za speciální obsah.


Původní dřevěný prototyp Virtuixu, se kterým šli na Kickstarter v roce 2013

A proč si myslím, že to Virtuix posunulo blíže k hrobu? Protože tímhle krokem (pardon za výraz) vyjebali se dvěma skupinami lidí, které je mohly podržet. První z nich jsou původní backeři z Kickstarteru, což jsou skalní fandové VR, kteří tu byli před více jak třemi lety. Právě tahle skupina lidí hrála hacknuté hry. Právě tahle skupina se na Omni těšila jako malé děti a těšila se tři roky. Právě tahle skupina je schopná si užít i to málo, co by Omni mohlo nabídnout. A právě tahle skupina běžně němá problém s penězi. Teď jim po 3 letech řeknou, že jejich nová hračka nebude a místo toho dostanou 3% úroky, o které nemají zájem. To není dobrý start. Tou druhou skupinou jsou investoři. Dnes Kickstarter slouží především jako platforma, kterou lze před investorem obhájit, že uživatelé budou o produkt jevit reálný zájem. Právě peníze od investorů jsou důvodem, proč Virtuix ještě nezkrachoval. Pokud se tedy rozhodli, že tyto peníze použijí jako vratku s úroky za objednávky, které nejsou schopni dodat, tak to investory jednoduše rozzuří. A moje předpověď zní, že tohle bude rána, kterou Virtuix již nepřežije.