HTC Vive recenze

06.duben 2016 - iNFINITE.cz

Vive se pomalu dostal na trh a jedná se o první velký headset dostupný na trhu i v ČR. Jaký tedy je?

Jako první považuji za nutné říct, že Vive, které mám je takzvané Vive Pre, tedy verze, která byla na začátku roku rozdána vývojářům. To je prakticky identické se spotřebitelskou verzí - jediný rozdíl jsou malá úprava na uchycení headsetu. To potvrdili jak zahraniční recenze, tak samotné HTC. Z toho důvodu ovšem nemůžu popsal jak vypadá balení, můj Vive přišel v 7 krabicích bez potisku. Druhá věc na start - jsem člověk, co se VR aktivně věnuje 3 roky, takže je to spíše pohled VR veterána, než někoho, kdo vidí VR poprvé. Ale tedy vzhůru k tomu, co Vive vlastně je.

Co je v balení?

1x HTC Vive headset
1x Link box (box na připojení k PC, v zásadě zesilovač, který má navíc integrovaný bluetooth)
1x HDMI kabel (Link box umožňuje i připojení headsetu přes DisplayPort, ten ale není součástí balení)
1x USB - USB kabel (na propojení PC k linkboxu)
1x 12v napájecí adaptér pro headset.
1x Pěnový polštářek na headset pro lidi s úzkou tváří
1x Pěnový polštářek na headset pro lidi se širokou tváří tváří (již přidělaný na headset)
2x Steam VR bezdrátový pohybový ovladač
2x USB nabíječka
2x USB - microUSB kabel pro nabíjení.
2x Základní stanice systému LightHouse
2x 12v napájecí adaptér pro LightHouse
2x úchyt na stěnu pro LightHouse
1x synchronizační kabel LightHouse
1x HTC sluchátka (pecky)

Room-SCALE

Termín, který je s Vive spojený je roomscale. Vive je určený ke hraní v prostoru - lze mu vymezit až 3x4 metrů prostor a na něm se pohybovat. Ideální je tak vyhradit na Vive samostatnou místnost nebo alespoň upravit obývák - odnést stůl, gauč dá co nejblíže stěně, uklidit všechen nepořádek, zkrátka zajistit si co největší volnou plochu, kde se lze bezpečně pohybovat. Právě roomscale dává hrám vyniknout možnostem VR, pocit pohybu v prostoru je nenahraditelný. O překročení hranic se stará systém Chaperone, který zobrazí hranice herního prostoru, když se přiblížíte k okraji. Minimální prostor na je 1.5x2 metru. Pokud ani to nemáte, lze zvolit možnost pouze stání - v ten moment jenom je ve hrách vidět kruh, kde máte stát. Některé hry však nejsou tvořené pro stání a hraní v prostoru a je potřeba u nich sedět (například závodní / letecké / vesmírné simulátory, nebo hry ovládané gamepadem).

Ke sledování v prostoru Vive používá systém LightHouse (v překladu maják), je tedy potřeba umístit dva laserové majáky do prostory. Ty pak neustále projíždí prostor paprskem. Na headsetu i ovladačích jsou snímače, které detekují odkud paprsek přichází a tak jsou schopné určit pozici v prostoru. Výhodou tohoto systému je, že nemusí být zapojen do PC, základní stanice potřebují pouze napájení. Není potřeba tak tahat USB přes celou místnost jako u Riftu.

Oculus dlouho tvrdil, že Rift je určený na hraní v sedě, ovšem řada her již počítá s omezeným pohybem hráče. Systém hlídání pozice však na Riftu není. Zatím. PSVR taktéž počítá s hráčovým pohybem a jeho hlídání ve vymezeném prostoru nechá na samotných hrách, jak to budou řešit.

InstalacE

Instalace Vive je komplikovanější - jako první je potřeba vymezit hrací plochu a do rohů umístit základní stanice LightHouse. Ty by správně měli být nad vaší hlavou aby se mohli synchronizovat. První možnost jak je uchytit je díky přiloženým úchytům na stěnu - to ovšem vyžaduje vyvrtat díru do stěny. Druhá možnost je použití stativů pro kamery (mají na to úchyt). Dá se také dát základní stanice na poličku, ovšem tam zase nejde dosáhnout požadovaný náklon snímače, takže u snímače na zemi nebude sledování fungovat. Samozřejmě doporučení lze ignorovat a stanici dát třeba na stůl, ovšem to vyvolá občasné chyby ve sledování. Po umístění je nutné základní stanice zapojit do elektřiny. Pokud je mezi nimi přímá viditelnost, tak je vše v pořádku. Pokud není, je potřeba natáhnout ještě synchronizační kabel.

Pak je potřeba připojit samotný headset k PC, tedy zapojit trojkabel (HDMI, USB a napájení v jednom) z headsetu do Link boxu a z Link boxu následně do PC a napájení. Ovladače stačí pouze zapnout a chytnou se sami. Softwarová instalace spočívá ve stažení instalátoru ze stránek - ten pak nainstaluje Vive software a Steam/SteamVR. Pak je potřeba projít nastavením samotného software. Na začátku je dotaz, jestli chceme roomscale (tedy máme vyhrazený prostor alespoň 1.5 x 2.0 metrů) nebo hraní pouze na jednom místě. V případě roomscale následuje vyznačení prostoru hraní pomocí ovladače, dále je potřeba určit směr prostoru a zem. Pak již nic nebrání skoku do hry. Jo a asi bude potřeba nahrát nový firmware.

Software - SteamVR a Vive Home

Ke Vive dostanete dva rozdílné obslužné programy - SteamVR a Vive Software. SteamVR je VR základní rozhraní, které není vázané na konkrétní headset, takže stejně jako funguje u Vive funguje i s Oculem. Na začátku se hráč objeví v prostoru s tapetou na pozadí, prostředí, které připomíná zaváděcí program matrixu. Jedním klikem se dá vyvolat SteamVR obrazovka. Zde lze nakupovat hry, instalovat, spouštět a zase ukončovat, chatovat s přáteli na Steamu nebo surfovat po webu. Je zde také dashboard, který zobrazuje čas. Dalším klikem se dá přepnout na plochu, kdy lze ovládat svůj PC z VR prostředí, což je užitečné třeba když přijde nový email a je potřeba jenom rychle zkontrolovat, o co se jedná. SteamVR lze ovládat i z klasického Steam klienta a zapnout si hry mimo prostředí VR. Navíc má SteamVR i malé okno na monitoru, kde je vidět stav zařízení a různá nastavení. Steam nevypadá jako moderní aplikace, což může být některým trhnem v oku...

...a právě pro ty je tu Vive Software. Ten vypadá "moderně" jak na desktopu tak ve VR (prostředí je funkcí prakticky okopírované Oculus Home), ovšem jeho funkcionalita je velmi omezená. V nastavení nelze nastavit skoro nic (lze si ovšem spárovat telefon) a hry jde pouze zapnout. Pro fungovaní Vive Home je potřeba mít účet u HTC. Protože i Steam potřebuje svůj účet, tak vlastně potřebujete dva účty k jednomu zařízení.

Pokud si nepotrpíte na "moderní" prostředí a nepotřebujete ve Vive používat svůj telefon, tak se použití Vive Software lze vyhnout. SteamVR si nainstalujete přímo ze Steamu (Library -> Tools > SteamVR) a Vive fungovat bez problémů.

Obraz

Obraz je to, co bývá na VR kritizováno nejvíce - tedy takzvaný screen-door efekt, schopnost vnímat jednotlivé pixely. Ta je u Vive minimální. Pouze pokud se snažíte hodně, tak se to povede - ovšem na určitém typu povrchu a jenom ve středu obrazu. Ve hře to však nijak neruší. Rozhodně je to skok dopředu oproti dřívějším headsetům. Rozlišení je 1080x1200 na každé oko, což není mnoho, ale jako minimum to stačí. Nízkého rozlišení je možné si všimnout u činností, které mají přímé srovnání s monitorem. Například číst si článek přes SteamVR je velmi obtížné. Obraz zajišťuje OLED displej s výborným kontrastem, díky nízké persistenci není vidět rozmazání. Také zorné pole je velmi dobré a ideálních podmínkách překoná 110 stupňů jak vertikálně tak horizontálně. Lidské oko sice vnímá daleko více (200 stupňů horizontálně a 150 vertikálně), takže je to pořád jako koukat skrz dalekohled, ale nevadí to. Jedno velké ale však u obrazu je - díky použitím fresnelovým čočkám jsou u kontrastních scén vidět artefakty. Artefaktů se dá zbavit použitím méně kontrastních scén (a tím eliminovat výhodu OLED displeje) - což je především na vývojáře her. Černý text na bílém pozadí je nejhorší možný. U většiny her to nevadí a jakmile se člověk zabere do hraní tak artefakty vnímat přestane. Bohužel, u některých her to přehlédnout nejde, například Windlands.


Autor: Oliver Kreylos

Ovladače

Co je u Vive unikátní jsou dva pohybové ovladače. Najdeme na nich 3 herní tlačítka (dole a po stranách), dále pak touchpad ze Steam ovladače, tlačítko pro menu a tlačítko pro vyvolání Steam nabídky. Ovladače jsou sledované v prostoru díky snímačům umístěným na konci. V praxi u většiny her stačí jedno tlačítko a touchpad, boční tlačítka se používají velmi málo kdy. Ovladače zde tvoří výrazný posun interakce se světem - můžou reprezentovat zbraně nebo další předměty a slouží k interakci se světem. Touchpad dává přesnost myši a dá se sním řídit pohyb. Je to právě headset v kombinaci s ovladači, který posouvá herní zážitek dále. Díky tomu se nepřesuneme do herního světa pouze pohledem, ale je možné s ním i fyzicky manipulovat. Ovladače jsou na baterku, oficiální výdrž baterie je 4 hodiny, v praxi vydrží klidně až 10. Ovladač na sobě fyzicky nemá žádný indikátor baterie, ovšem ve VR prostředí jsou na něm vidět LED, které signalizují stav baterie. Ten je také vidět ve SteamVR okně.

Ačkoliv se Rift zatím dodává s Xbox ovladačem, v druhé polovině roku bude dostupný Oculus Touch, který jde s pohybovou technologií ještě dále a umožňuje přesnější sledování rukou. Také PSVR nezůstává pozadu a bude se dát použít s ovladače PS Move.

Zvuk

K Pre jsou klasická sluchátka HTC Studio PRO (in-ear sluchátka od HTC v ceně kolem 2000 Kč), sluchátka ve spotřebitelské verze se liší pouze kratším kabelem. Vive má vývod na sluchátka vzadu na hlavě, takže sebou netaháte další kabel. Samotná kvalita zvuku je dobrá, ovšem řadě lidí nemusí lidí nemusí vyhovovat, že se jedná o pecky a můžou si místo toho připojit vlastní sluchátka nebo headset. Na Vive dokonce najdeme i jeden USB port, který je možný využít pro zapojení USB sluchátek. Vive má také integrovaný mikrofon, ovšem kvalita jeho zvuku není nejlepší. Na komunikace či volání bude stačit, ale pokud chcete nahrávat videa nebo streamovat, je externí mikrofon nutnost.

Kamera

Další zajímavostí na Vive je kamera, která snímá prostor před hráčem. Hlavní využití kamery je možnost podívat se na svět bez sundávání headsetu - dvoj-zmáčknutím bočního tlačítka na headsetu se objeví obraz z kamery na displeji. Obraz je upravený speciálním filtrem, kterému se začalo říkat Tron-mode. Díky tomuto obrazu lze najít ovladače nebo si rozmotat kabel. Napít se však dá již celkem špatně, protože máme na hlavě headset. Obraz se objeví také, když se přiblížíme ke konci hrací plochy, aby nás navedl zpět do bezpečné oblasti. Osobně jsem si tuto funkci vypnul, neboť je příliš rušivá. Kamera je dostupná vývojářům, takže časem jistě vzniknout aplikace, které jí budou schopné využít.

Komfort

S VR headsety je asociováno, že se z nich lidem dělá špatně. Na řadě našich ukázek si mohli lidé vyzkoušet Oculus DK1, DK2, GearVR a další, často se stávalo, že po pár minutách (a občas i pár sekundách) bylo nutné headset z hlavy sundat, jelikož lidé začali cítit nevolnost. Tohle je u Vive minulostí. Já i řada dalších lidí jsme jej byli schopni používat i přes hodinu v kuse bez známek nevolnosti. Samozřejmě je to individuální, ale zatím jsem nezažil člověka, kterému by bylo z Vive špatně. A to je posun správným směrem. Stejný výsledek očekávám i u Oculus Riftu nebo PSVR. Co se týče samotného nošení headsetu, nemůžu posoudit - Vive Pre nemá identické uchycení jako konečná verze. Ovšem headset je poměrně těžký a je na hlavě cítit, ovšem ani tak není jeho delší nošení nepohodlné.

Hry A SOFTWARE

Oculus zvolil strategii přípravy "startovací portfolia", takže v den uvedení na něj najdeme hry všech žánrů, u Vive naopak Valve dalo vývojářům volnost a dále to neřešilo. Výsledkem je rozsáhlá nabídka her, ovšem za cenu toho, že řada her je duplicitních a nedodělaných a řada žánrů zde není. Takže zatímco stříleček, kdy v každé ruce držíte jednu zbraň a střílíte na terče je skutečně hodně. Některé jsou kvalitní a jiné nikoliv. Podobně máme několik minigolfů ve VR. Ale pokud hledáte například závodní simulátor, tak nenajdete. Pokud hledáte pořádné RPG z pohledu třetí osoby, nenajdete. Řada her má také pouze přidanou VR podporu a neumí využít pohybové ovladače. Prakticky všechny tituly na Vive jsou indie hry, zatím je Vive tak málo rozšířené, že dělat AAA se nikomu nevyplatí. Pokud se nejedná o přidělání VR podporu k již existujícímu titulu, například Elite:Dangerous nebo závodní simulátory.

Můj seznam Věcí, co BYCH doporuČIL VYZKOUšet:

  • The Lab
  • Job Simulator
  • Fantastic Contraption
  • Final Approach
  • AudioShield
  • Windlands
  • Space Pirate Trainer
  • The Rose and I
  • theBlu
  • realities.io
  • Tilt Brush

Najdeme zde většinu her, co již vyšla na Riftu, ovšem i tak si Rift drží své exkluzivní tituly (jako je EVE:Valkyrie, Lucky's Tale, Farlands nebo Chronos) nebo tituly, i kterých zatím vývojáři nevidí přínos v integraci SteamVR (například Project CARS). Ani tu není přehrávač videa nebo stereoskopických fotek, což jsou věci, které bych u headsetu čekal.

Hardwarové nároky

Vive má definovanou doporučenou konfiguraci v podobě:
CPU: Intel i5-4590
GPU: NVIDIA GeForce GTX 970 / AMD Radeon R9 290+
Pamět: 8GB
OS: Windows 7 SP1 nebo novější
USB: 1x USB 2.0

Zatímco Oculus však svá pravidla vyžaduje a hra, který na minimální konfiguraci, nepojedu na vysoké detaily se pravděpodobně na Oculus Store nedostane, na Steamu se na to nehraje. Příkladem je Elite: Dangerous, kde vývojáři rovnou řekli, že i7 / GTX 980 je minimum.

Notebooky - zatímco Oculus prohlásil, že je potřeba notebook s HDMI portem schopným fungovat na pixel clocku 297MHz a že systémy s Optimem to nejspíše nebudou, HTC na toto nic neříkalo. Rozběhat Vive na notebooku bylo poněkud obtížné, hlavně proto, že software neumí říct co je špatně. Až několik pokusů zjistilo, že problém je právě s pixelclockem - který Vive vyžaduje na 298.5 MHz a neumí to prohlásit. Takže zatímco můj notebook tento pixel clock neuměl na HDMI, na DisplayPortu již ano, takže po nákupu kabelu již Vive fungoval. Jednalo se o starší herní notebook - i7-4800MQ, GTX770M, 16GB RAM, specifikace dosti pod doporučené nároky. To, že Vive na tomto notebooku fungoval neznamená, že bude fungovat na jakékoliv jiném, ale dává to uřčitou naději.

Co se stane, když hardware nestačí

Většinu obsahu jsem zkoušel na PC s Titanem X, kde narazit na FPS problémy prakticky nešlo. A pokud se tak stalo, tak u her, které zatím nejsou vydané. Podobně na GTX980 drtivá většina věcí fungovala. Zajímavá byla naopak zkušenost s tím notebookem - GTX770M má zhruba polovinu výpočetního výkonu GTX970, tedy doporučené karty. Navíc se jedná o starší kartu architektury Kepler, tedy bez podpory asynchroních shaderů, takže asynchronní reprojekce (záchranná síť proti pádům FPS) nemůže funguje. SteamVR má proti tomu pojistku v podobně zamčení hry na 45fps při nízkém výkonu a reprojekce každého snímku na 90fps. Více o tom v samostatném článku. V praxi některé hry fungovali bez problémů sami od sebe - například Job Simulator. U jiných napřed hra spadla na 45fps. Tím, že obraz samotný běží na 45fps je poměrně dobře vidět trhání obrazu, ovšem díky reprojekci se z toho nedělá špatně a hry se dají hrát. Řada her pak má různá grafická nastavení, kde především vypnutí antialiasingu, stínů a další efektů se dalo dostat na stabilních 90fps. To byl příklad Windlands nebo Audioshieldu. U dalších však výkon nestačil ani na stabilních 45fps a tam už se jednalo o opravdu nehratelný zážitek. A u Fantastic Contraption se objevila řada artefaktů a hra byla nehratelná. Celkově to hodnotím pozitivně - i na Notebooku s Optimem a nedostatečným výkonem se dalo si dobře zahrát.

Hodnocení

Hodnotit Vive jde obtížně, jelikož jde o první headset, který se dostal na český trh a splňuje všechny požadavky na funkční virtuální realitu. Vive skutečně funguje je možné jej používat delší dobu v kuse, což je základní předpoklad pro VR. Tím Vive hravě překoná všechny starší modely typu DK1 nebo DK2 a všechny konkurenty z mobilní VR. Ovšem od obou hlavních konkurentů - Rift a PSVR - čekám to samé. Vive však jde dále a je možný virtuální svět prozkoumávat pomocí ovladačů a pohybu v místnosti. To konkurenční Rift neumí, zatím. Unikátní je kamera, která může nabídnout spoustu možností, ale zatím se tak nestalo. Co se možností týče, je Vive určitě nejdále ze všech. Také nejdražší že všech. Za Vive v předobjednávce dáte kolem 26 tisíc Kč, v obchodech bude asi cena nižší o poštovné, které u Vive do ČR je skoro 2 tisíce Kč, ačkoliv je distribuován z Říčan u Prahy. Design určitě nevyhraje žádné ocenění, instalace je komplikovanější, nutnost mít dva účty u dvou různých firem, dva obslužné softwary a nastavení roztahané po 4 různých místech se dá označit za negativa systému.

Pokud chcete plné VR hned a využijete roomscale, je Vive určitě dobrá volba - nudit se nebudete, her je dost a zážitek kvalitní. Já osobně bych však doporučil počkat na podzim, kdy Oculus uvede Touch a bude tak mít podporu roomscale. Zároveň PSVR se dostane na trh a bude moct všechny tři konkurenty srovnat. Jak po stránce fungování, tak po stránce nabízených her, tak vzhledem k ceně.