PSVR recenze

18.prosinec 2016 - Jan Horský

Již před nějakou dobrou uvedla Sony svůj VR headset ke konzoli Playstation 4 a Pro. A tak by již bylo načase zveřejnit recenzi a popsat, jaký je tedy ten systém, který by se měl vyrovnat Riftu a Vive.

Když Sony oznámilo a nakonec i uvedlo svůj headset Playstation VR, řada lidí byla skeptická, jestli se může zařadit po bok Riftu a Vive mezi tzv. velké headsety. Ačkoliv obavy dávaly smysl, Sony v celé řadě věcí dokázalo být chytřejší (nebo jenom možná mělo více zdrojů) než konkurenti a tak by PSVR nemusel dopadnout špatně.

Obraz a optika

Playstation VR používá pouze jednu obrazovku o rozlišení 1920x1080, tedy nižším než oba hlavní konkurenti, kteří mají dvě obrazovky o celkovém rozlišení 2160x1200. Jenže zatímco Rift nebo Vive má tzv. pentile matici obrazu (kde každý pixel se skládá ze dvou subpixelů, buďto RG nebo BG), PSVR má plnou RGB matici, takže má více subpixelů a větší skutečné rozlišení ovšem za menšího nároku na výpočetní výkon. Druhý trik, kterým si Sony pomohlo, je použití difůzního filtru, který obraz lehce rozmaže a tím zakryje tzv. screen-door efekt - tedy vnímání čených ploch mezi pixely. Poslední věc je použití klasických čoček místo fresnelových, takže obraz je velmi konrastní a neruší ho tzv. god-rays jako u konkurence. V praxi to vytvoří obraz, který je velmi čistý a podle samotné obrazovky by se dalo říct, že má lepší obraz než konkurence.

Asi správně tušíte, že teď přijde to ale. Dobrá obrazovka a kvalitní optika jsou bohužel k ničemu, když samotná PS4 nemá výpočetní výkon na to vyrenderovat kvalitní obraz. Drtivá většina her tak vypadá rozmazaně (částečně i díky downsamplingu) a pokud srovnáme srovnatelné - jako je například Eve Valkyrie, tak je jasné, že PSVR rozhodně vítěz v kvalitě obrazu není.

Sledování

Sledování pohybů je asi největší problém PSVR - použití 6 let staré technologie z Move ovladačů není nejlepší řešení. Virtuální realita potřebuje přesné sledování proto, aby se lidem nedělalo špatně. Jjako maximální tolerance se uvádí +/- 0.5mm a čtvrt stupňě. To sice PSVR zvládne, ale pouze pokud se držíte v optimální vzdálenosti od kamery, tedy cca 1 až cca 1,4 metru. V praxi to znamená, že se můžete hýbat necelého půl metru do strany, než vypadnete ze zorného pole kamery. Navíc světla v pozadí znamenají rušení. Jěště horší je však sledování ovladačů PS Move, kde je sledovaný pouze jeden bod a vše ostatní je dopočítáno pomocí IMU jednotky. Pokud máte kolem sebe stabilní magnetické pole, tak to dejme tomu funguje. Pokud ne, tak se ovladače různě třesou apod. Tak jako se občas vyskytne problém se zastíněním headsetu, když se používá jenom jedna kamera.

Komfort

PSVR používá uchycení na hlavě pomocí kruhu, na kterém je zavěšený headset - systém velmi podobný Hololens. Po nasazení kruhu si jej pak člověk tlačítikem posune jak nejblíže k obličejí chce, aby dosáhl nejlepšího zorného pole. Výhodou tohoto uchycení je, že headset nijak netlačí na tvář ("oculus face" se tak s PSVR nestane). Zorné pole zakrývají gumové kousky po stranách a kolem nosu, takže nikdo světlo neprosvítá. Hodnocení je obtížné, protože komfort je věc subjektivní. My jsme se shodli na tom, že je to lepší než HTC Vive ale horší než Oculus Rift. Jiní ovšem staví PSVR na absolutní vrchol co se komfortu týče. Je to jedna z těch věcí, kterou je potřeba vyzkoušel osobně.

Hry a obsah

Hry na VR jsou komplikované téma, zatímco PS4 se prodalo přes 50 milionů, prodeje PSVR jsou ve "stovkách tisíc", podle Sony. Je tedy jasné, že podobně jako na PC, prodeje her nemohou nikdy zaplatit vývoj. Sony tak šlo a několik málo her zainvestovalo, ovšem i tyto tituly jsou drahé a kratké a nechají vás zaplatiti daň za novou platformu v plné palbě. Co tím mám na mysli - na každou platformu vznikli nějaké interní experimenty, které se později v podobě her dostali ven. Na HTC Vive je to skvělý The Lab, který je k dispozici zdarma. Na Oculus Rift jsou to filmečky Lost a Henry, kompilace Dreamdeck, pro Touch ovladače Toybox, Bullet Train, First Contact - krátké, ale super a všechny zdarma. Na PSVR toto zastupuje Playstation VR Worlds - 5 zážitků za 1599 Kč. A samozřejmě jsou ty i experiementy třetích stran, které zde nenajdeme - Trials on Tatooine, Nvidia VR Funhouse nebo Sightline - to vše zůstane na PC, kde jsou k dispozici stovky zážitků.

Ale pojďme k těm pozitivní zprávám, na PSVR existuje celá řada exkluzivních titulů, jako je například Robinson: The Journey, Batman: Arkham VR, velmi dobře si vede například Thumper, Until Dawn: Rush of Blood nebo Rez Infinite. Na PSVR obsah je, není ho tolik jako na Rift nebo Vive, je dražší, ale je, takže nudit se nebudete.

Závěr

Podle dosavadního textu by se mohlo zdát, že me PSVR příliš neoslovilo, což je pravda. Ale potřeba brát můj pohled jako pohled člověka, který denně pracuje s PC VR. Ano, oproti Riftu s Touch ovladačemi opravdu PSVR nemá co nabídnout. PSVR je však zajímavý produkt z hlediska své ceny, kdy stojí polovinu toho co ostatní headsety. PSVR se tak staví cenově doprostřed mezi high-end a low-end mobilní zařízení a tam patří také kvalitativně. Škoda jenom toho, že přístup Sony k obsahu není jiný, různá dema a experimenty jsou kořením VR na PC, které však zůstane PSVR uživatelům uzavřeno.

PSVR na PC

V jednom z mých starších článku, za který mě fandové HTC nemají rádi, jsem říkal, že dávám tak 2 měsíce tomu, než bude PSVR fungovat s PC a bude možné na něm hrát SteamVR hry. Takže jak se moje předpověd naplnila? Existuje Trinus PSVR, tedy program, který přesně toto umožní. Zatím je však opravdu v ranné fázy, takže nepodporuje poziční sledování, ovšem i s rotačním sledováním se dá hrát řada her. Ovladače PS Move již mají svůj SteamVR plugin z minulosti. Jěště bude nějakou dobu trvat, než to autor dotáhne do dobře použitelného stádia. Ovšem potom bude PSVR i atraktivní volbou pro PC hráče, kteří nechtějí utrácet dvojnásobek ceny za skutečný PC headset.

PS: Možná si říkáte kde jsou obrázky. Pravda je taková, že jsem měl PSVR asi měsíc a půl a pak jsem jej poslal dále, protože na něj pouze padal prach. Recenzi jsem dospal až na základě čených dotazů na téma, jaké PSVR vlastně je. Bohužel tedy již obrázky nemám jak nafotit.

PSS: Sony se tolik bojí srovnání PSVR a ostatních headsetů, že nám zakázala brát PSVR na akce VRMagu, kde si může veřejnost zdarma vyzkoušet virtuální realitu.