Komerční používání VR

30.listopad 2016 - iNFINITE.cz

Často dostávám dotaz, jak je to v případě licencí pro komerčního používání VR v hernách. Tento článek snad poskytne odpovědi.

V tomto případě se šíří hodně dezinformací, takže začneme základem. U hardware nemůže nikdo limitovat, jak jej používáte, ovšem licence na software toto omezení obsahovat můžou. Pokud si tedy koupíte libovoný VR headset a napíšete si k němu vlastní aplikace a vlastní drivery, nic vám nebrání ho používat jak chcete. Pokud budete používat ovladače, software a hry od jiných, jejich licence nejspíše budou použití omezovat.

Jedna věc jestli platforma umožňuje komerční použití, pokud si obstaráte licenci na jednotlivé hry. Například u závodních simulátorů jsou vývojáři připraveni tyto licence poskytnout, jelikož závodní herny a použití na akcích existuje již dlouho. V případě Live for Speed je cena 24 liber za každý měsíc na jednu licenci, což je zhruba 750 Kč. V případě Assetto Corsa zaplatíte 1000 EUR (27 tisíc) jednorázově pokud vám stačí Steam verze hry. 5000 EUR (135 tisíc) vás čeká v případě, že si chcete do hry nahrávat vlastní vozidla a tratě. A Project CARS? 3000 USD (76 tisíc) a licence je omezená na 3 roky. Pak již bez problémů můžete používat tyto hry s VR headsety.

HTC Vive

Pro komerční použití uvedlo HTC vlastní Business Edition, která ovšem není dostupná v ČR, resp HTC tým se vám nebude obtěžovat odpovědět, pokud jste z ČR. Pokud jste z USA a chcete například 4 headsety, tak vám akorát napíšou, že to je moc málo. Proti používání klasického Vive komerčně se pojistilo již v záručních podmínkách, že se na to nevztahuje záruka. Ovšem moje osobní Vive mělo již 4 poruchy a nikdy mi HTC podpora neodpověděla na žádost o reklamaci, takže je otázka, jestli je vůbec nějaká záruka u HTC.

Steam

Všechny licence na Steamu v základu nekomerční, pokud není komerční použití specificky uvedeno v licenčním ujednání nebo není domluveno jinak. Tedy ano, pokud si koupíte licenci na výše zmíněný Project CARS, můžete pak spolu s ním používat i Steam a SteamVR. Steam pro lokace nabízí také Steam Site Licensing Program, kdy je potřeba se zaregistroval do Steamworks, následně zvolit že se registrujete jako herna nebo VR lokace. Následně dostanete několik titulů zdarma, jako je The Lab, Destinations nebo Portal Stories a možnost licencovat placené tituly pro komerční použití. Více informací je zde (v angličtině).

Viveport

I HTC si uvědomilo potenciál komerčních licencí, primárně pro Čínu, kde jsou VR headsety nedostupnější než u nás a je zde bohatá kultura heren. VIveport proto zatím pouze v Číně a Taj-vanu umožňuje licencovat tituly pro veřejné použití, ovšem je slíbeno, že do konce roku se program rozšíří do EU a USA. Na Viveportu by mělo být kolem 120 titulů včetně věcí, jako je Everest VR, který není na Steamu.

Oculus Rift

Pro Oculus jsou prioritou jeho uživatelé a tak komerční používání neřeší. V době DK2 platilo pravidlo, že se uživatelé nesmí platit za použití VR - tedy zatímco veřejné použití bylo v pohodě, jakmile někdo (třeba herna) chtěl platbu za používání VR, už byla hranice překročena. V době uvedení CV1 bylo v licenčním ujednání limit, že nejde komerčně používat hry koupené přes Oculus Store. V současné době je zakázané kompletně jakékoliv komerční používání, pokud nemáte vyjednanou vyjímku. A již mnoho lidí si o ní psalo, ovšem nedostalo žádnou odpověd.

Playstation VR

Podobně jako Oculus je na tom i Playstation VR, s tím rozdílem, že Sony má lokální zastoupení, které jde hernám po krku a ne zrovna férovou metodou, kdy vás nějakou dobu nechají PSVR používat a pak následně přijde faktura ve výši, kdy se nestačíte divit.

OSVR a Razer HDK

OSVR komerční použití nijak neřeší a tak můžete headset s jeho ovladači i ukázkové aplikace volně komerčně používat.

Závěrem bych rád řekl, že současné VR headsety nejsou ani na komerční použití vhodné, jelikož na něj nebyli stavěné. S poruchovostí a nízkou životností je potřeba počítat a je otázka, jestli si nepočkat na věci jako je StarVR, které jsou od začátku tvořené pro komerční použití v hernách a poskytují tak kromě vyřešených problémů kolem licencí i dobrou životnost. Druhým, velmi smutným faktorem, který je třeba zvážit je konkureční prostředí. V Praze aktuální existuje 5 VR heren a pouze KeenVR řešil licence na komerční použítí a také je ze všech v Praze nejdražší. Řešil věci férově a legálně se tak může proměnit v konkreční nevýhodu. Bohužel.