HTC Vive 2, aneb proč nekupovat jedničku

23.listopad 2016 - Jan Horský

HTC a Valve pracují na nové generaci headsetu Vive, který by měl být představen na veletrhu CES v lednu.

HTC Vive je produkt v řadě věcí nedodělaný a uspěchaný. Je úspěch je především dán tím, že je jediný na trhu, kdo umí nabídnout pohybové ovladače. Zatím, protože již 6. prosince uvede Oculus své ovladače Touch, které jsou schopnější v prakticky všech ohledech, navíc v kombinaci s Riftem, který je výrazné komfortnější. A navíc hry pro Vive fungují na Riftu, ale nikoliv opačně. Zdá se tedy, že všechny trumfy jsou na straně Oculu. Jenže Valve i HTC to velmi dobře vědí a tak připravují nástupce, který by měl být odhalen na veletrhu CES v lednu. A řadu věcí již můžeme odhadnout.

Nové sledování

Věc o které zatím víme nejvíce je nová generace sledovacího systému SteamVR Tracking, nebo Lighthouse. Zde kompletně celý systém dostal upgrade, dočkáme se tedy nových snímačů, nových tzv. watchmanů (jednotka uvnitř headsetu a ovladačů pro zpracování signálu ze snímačů a odeslání dále) i nových základních stanic. Zatímco snímače v prototypech a první generaci Vive vytvořilo Valve z běžně dostupných součástek, nové snímače mají speciálně vytvořený čip (ASIC) od Triad semicondurs. Díky tomu bylo možné redukovat počet součástek na jeden snímač z 41 na 9, snížit jeho plochu, zlepšit detekční schopnosti (lepší přesnost při větších vzdálenostech, lepší detekce synchronizačních pulzů) a samozřejmě také snížit náklady na výrobu. Podobně nový watchman v sobě integruje všechny komponenty nutné k provozu - tedy vyhodnocení signálu, jeho přenos přes rádio nebo USB a také vyhodnocení vstupu na ovladači - dosud se používají 3 rozdílné systémy. Co to znamená v praxi? Lehčí, menší, levnější, spolehlivější a přesnější sledování headsetu a ovladačů.

U základních stanic došlo především k zjednodušení, tedy dva rotory pro horizontální a vertikální osu nahradil jeden, čímž se redukují náklady na půlku a zlepšuje spolehlivost. O dalších vylepšeních základních stanic Valve nehovořilo. Základní stanice zatím zůstanou uzařené jelikož zajišťují kompatibilitu celého systém. Je však zajímavé, že základní stanice vyrábí přímo Valve a pro HTC pouze dodává verzi s logem HTC.

Nové ovladače

Další věcí, se kterou se pravděpodobně setkáme jsou nové ovladače. Valve již ukázalo prototyp na Steam Dev Days. Ačkoliv je otázka kolik z tohoto ovladače se dostane skutečně do Vive 2 a jak moc se jednalo o laboratorní experiment. Nový ovladač působil částečně jako rukavice, kterou si navlékneme na ruku. Kromě původních tlačítek je zde také kapacitní sledování pohybů ruky, takže například zvednutí objektů je možné udělat přirozeně a nikoliv tlačítkem. Díky tomu, že se ovladač navlékne na ruku, je možné dlaň plně otevřít, což například s Touchem nelze. Současné ovladače umožňují interakci pouze přes tlačítka a trackpad, takže se jedná o jednoznačný krok dopředu.

Pozn: na ovladačích je možné si všimnout, jak nové sledování umožnilo celý ovladač zmenšit.

Nový headset

O tom jak bude vypadat nový headset se zatím vůbec nemluvilo. Je tedy možné očekávat iteraci v designu, nový headset bude lehčí (díky lepšímu sledování). Doufám, že nový headset bude i komfortnější, jelikož systém uchycení HTC Vive je, aspoň pro mě, jeho největší problém. Kde naopak neočekávám změnu je rozlišení, kde se Valve bude držet osvědčeného 2160x1200, které se stane něčím jako FullHD pro VR. Až grafické karty pokročí dostatečně, aby šlo zvednout rozlišení headsetů, jistě se tak stane. Ovšem nečekám to moc brzy. Cena je pořád vstupní bariérou pro VR a není dobré jí zvedat tím, že nový headset bude opět vyžadovat high-end GPU. O čem se také spekuluje, že nové Vive by mohlo být bezdrátové. Kromě TPCastu, který je lokální pro Čínu (a snad někdy i pro zbytek světa) Valve investovalo do společnosti Nitero, která dělá bezdrátovou technologii pro VR. Podobně i v minulosti spolupracovalo s QuarkVR. Likvidace drátů by jednoznačně posunula Vive na pozici nejlepšího VR headsetu.

Co to tedy všechno znamená? HTC Vive 2 může být výrazným krokem vpřed z hlediska funkcí, komfortu, sledování i ceny. Více se dozvíme na veletrhu CES, který začíná 5. ledna, což je za necelý měsíc a půl. A pak je otázka, jestli se již nevyplatí počkat.