eXtended Reality a budoucnost

04.duben 2017 - Jan Horský

Virtuální realita je budoucnost. Ovšem většina lidí jenom kroutí hlavou, jak tyhle velké brýle s kabelem by to mohli dokázat. Nakoukněme tedy do budoucnosti a podívejme se na význam zkratky XR.

Nebudu dlouho napínat, pod zkratkou XR se skrývá eXtended Reality - český překlad by rozšiřená realita, tedy shodné s augmented reality, i když se nejedná o to samé. XR označuje všechny koncepty na reálné-virtuální ose.

Tento diagram představil Paul Milgram v roce 1994 a zatímco rozšířená realita nebo virtuální realita je dnes poměrně dobře známá, termín Augmented Virtuality zůstal na akademické půdě. Augmented Virtuality (AV) označuje situaci, kdy je člověk plně ve virtuální realitě, která ovšem je upravená podle reálného prostředí a objektů kolem něj. AV koncepty jsou běžně používáné - například prkno nad propastí ve VR není ničím novým a zcela jistě již něco podobného viděli:


Pokud ne, lze si to od nás pronajmout.


Situace na trhu dnes.

Dnes je dobře dostupná pouze virtuální realita s prvními kroky do oblasti AV, často v kontrolovaném prostředí a z druhé strany je na trhu několik málo AR headsetů. Klíčová vlastnost, která zatím není dostupná pro pohyb dále po ose Milgramova diagramu směrem do středu je porozumění prostředí kolem nás. První kroky v tomto poli provádí Microsoft s Hololens, u řady dalších jsme však již viděli technologická dema. Jako příklad lze uvést Bridge Engine:

Jakmile podobné technologie začnou být běžně dostupné v headsetech, dovolí nam se to na Milgramově diagramu z obou stran se posunout blíže do středu. S každým takovým posunem, se prožitek ze simulované reality prohloubí. A přípravme se na to, že s každým posunem se objeví nová realita, aby to znělo "hrozně cool" v marketingu (Connected a Merged reality již jsou na světě).

V dohledné době můžeme očekávat zařízení, které propojí svět VR a AR - dnes je možné udělat z VR headsetu AR pomocí kamery, z mnoha důvodů se to nedoporučuje (rozlišení, zpoždění obrazu). Udělat na AR headset by však šlo skrze zatmavovací vrstvu, která v případě potřeby zatmaví pohled ven a udělá z nej tak VR headset. Headset, který bude rozumnět prostředí kolem nás a umožní VR i AR režim lze pak označit za XR headset a bude zvládat všechny kategorie reálně-virtuálního spektra.

Promovideo od CastAR dá tušit, jak by to mohlo vypadat. A to slibují už na 2017.

Dnes jsou VR headsety připojené k PC. Současné mobilní headsetsy si nezaslouží označení VR - především špatná obnovovací frekvence, nepřesné sledování nebo plná persistence neumožní jejích komfortní použítí delší dobu, ale i to se časem změnía. Budeme potřebovat vyřešit sledování headsetu v prostoru bez externích majáků, což úzce souvisí s právě chápáním prostoru kolem nás. A budeme potřebovat výkonější mobilní procesory, postavené na míru XR platformě, s nízkou spotřebou. I to se stane.

Jakmile bude takové zařízení existovat, představme si jeho možnosti - pojedeme v autě a bude potřeba navigace a headset nám ukáže přesně kudy pokračovat na reálném světě, aniž by bylo potřeba koukat na navigaci nebo mobil. Pokud nám někdo zavolá, půjde se s ním bavit bez nutnost mít telefon u ucha. Budete potřebovat něco udělat? Tak si vytvoříte pracovní prostředí kdekoliv, s neomezeným počtem 'monitorů'. Chcete se večer podívat na film? Vytvoříte si obrazovku kdekoliv a jak chcete velkou. A třeba si během filmu zajdete do fitka zacvičit. Budete potom potřebovat televizi, počítač nebo mobilní telefon? Odpovězte si sami.

Kdy tahle budoucnost přijde? Ne v téhle dekádě, ale ta další je sázka na jistotu a očekávám, že již v její první polovině.