O levný tricích a VR

22.červen 2017 - Jan Horský

Existuje legeda, že když bratři Lumière poprvé ukázali svůj krátký film o příjezdu vlaku vyvolali paniku v publiku. N někteří lidé se snažili uhnout, jiní útect do zadu místnosti. Ať již je ta legenda pravdivá nebo ne, nepřipomíná vám něco? :)

I ve virtuální realitě existují podobné věci. Virtuální realita je pro většinu lidí novinka. Zmatení smyslů funguje a velmi jednoduše lze vytvořit "wow efekt". Obrázek pod odstavcem jeden takový ilustruje - vezmete prkno, uděláte VR scénu kde je prkno nad propastí a můžete sledovat, jak lidé budou propadat hrůze. Je to starý a profláknutý trik - dokonce z minulé dekády. A levný - prkno nám zabralo asi 4 hodiny a to jenom díky tomu, že jsme zkoušeli různé odpružení aby prkno nebylo stabilní a tím se zvedl faktor strachu, ale zároveň dost na to, aby se na tom hosté nezabili. Samotný design scény a systém kalibrace zabral asi 2 hodiny. A ono rovněž profláknuté koťátko na konci by šlo dodělat za další dvě. Celkem tedy 8 hodin práce, 2000 Kč za prkno a "wow-efekt" zaručen.

A pokud požádáte člověka, co má na sobě VR poprvé, aby na konci prkna skočil, tak i když ví, že to není skutečné, skočit většinou nedokáže. Podobných věcí najdeme ve VR celou řadu. Nejjednodušší emoce na vytvoření je strach, takže vytvořit jednoduchou horrovou hru je jasná volba, pár "jump-scares" a lidé budou řvát hrůzou. Chcete dělat VR edukativní aplikaci - udělejte něco s lidským tělem nebo dinosaury, to zaručeně funguje.

Platforma dospívá

Jenže šli by jste dneska na 50 sekund dlouhý film o tom jak vlak přijíždí do stanice? A podobně to bude i s VR, dneska lidi jdou do VR na kdejakou 'blbost', čistě protože je to VR. Podobně jako před 120 lety šli do kina na cokoliv, protože kino bylo něco nového. Existují lidé, kteří stále tvrdí, že jakmile tento efekt odezdní bude virtuální realita následovat 3D televize a 3D filmy, po kterých dnes neštěkne ani pes. Mám opačný názor - a jako někdo kdo s VR pracuje od roku 2013 jsem na většinu podobných triků už immuní. Přesto každou chvilku se objeví něco, co mě zcela uchvátí.

VR Design != easy

A podobně jak dospívá platforma začínají se objevovat její možné hloubky a neomezenost možností. Víme, že cesta k těmto hloubkám je složitá a že spravný design VR aplikací není nic jednoduchého, vyžaduje to kombinace mnoha oboru a často nejenom vývoj, ale i výzkum. VR filmečky (teď nemyslím 360 video) dnes trvají jenom pár minut. To proto, že je potřeba vynalézt cesty, jak ve VR vyprávět příběhy. Ale to, jaké styly existují nám ukazuje, že možností je mnohem více než, než nabízí 2D obrazovka. Když v Ubisoftu dělali Eagle Flight, tak čerpali ze zkušeností, které má NASA s nevolností ve vesmíru a následně podle toho byli schopni udělat zážitek letu, tak aby si ho mohla většina lidí užít. Před nimi vzniklo mnoho desítek různých simulátorů letu, přesto dnes upadli v zapomnění.

Vytvořit kvalitní VR aplikace není jednoduché, protože je potřeba znalosti z mnoha oborů. Od kvalitních programátorů, kteří využijí limitované zdroje na maximum, před kvalitní grafiky až po znalosti z oborů jako je biologie nebo psychologie. Ale je to právě to know-how, které bude za pár let cenu zlata. Proto investoři investují masivní sumy, občas i přes miliardu korun, do studií, které tvoří VR obsah. Protože tak jim umožní neřešit vlastní existenci pár let, experimentovat, nabrat know-how a pak ho ve vhodný moment využít.

A jak jsme na tom v ČR?

Už tomu bude asi rok, co jsi otevřeně dělám srandu z toho, jak každá firma, která v ČR dělá do virtuální reality, tvrdí jak jsou nejlepší, největší nebo první. A tak neuplyne týden bez toho, aby za mnou někdo přišel s "Bavil jsem se s někým z XY, říkali jak teď dělají VR a jak jsou v tom v ČR nejlepší. Vzpomněl jsem si na tebe". Být nejlepší ve VR nejde - je zde tolik směrů, že není nic jako být univerzálně nejlepší. Je to stejná blbost, jako kdyby někdo řek, že je nejlepší v 'těch počítačích'.

To co bohužel většinou je zde vidět jsou právě ony levné triky a zcela zřejmé koncepty. Udělejte prkno, dejte na konec koťátko, prohlašte se za nejlepší, největší, první a za market leadera. A ne jenom v ČR, ale rovnou ve střední evropě. Právě jste se stali typickou českou VR firmou. Občas se dočteme v novinách nějaké blbosti o tom, jak češi dobývají svět virtuální reality, přitom o nás nikdo za hranicema neslyšel. A jestli se tenhle přístup nezmění, tak ani neuslyší. A že to jde - stačí se podívat do sousedního Polska nebo na východnější Ukrajinu, kolik je tam kvalitních a ve světě znamých VR studií.

P.S.: Čest vyjímkám, vím, že tu jste :)