Novinky z GDC 2017

04.březen 2017 - Jan Horský

Letošní rok je GDC doslova centrem virtuální reality, kde byla odhalena celá řada novinek a prototypů - nové GearVR, ceny ViveTrackeru a audia pro Vive, prodeje PSVR a další.

Rift i Touch jsou levnější

Oculus oznámil trválení snížení ceny Riftu i Touche o 100 dolarů u každého. Znamená to tedy, že kompletní set bude stát 598 USD místo dosavadní 798, v přepočtu na naše asi 20 tisíc. Je to další snížení vstupních bariér do VR, jelikož i ceny VR ready počítačů v poslední době klesli díky nové generaci grafický karet. Pro Oculus navíc technologie ASW umožňuje použít slabší sestavy s procesory i3 a grafickou kartou GTX 960 nebo GTX1050Ti. Znamená to, že Rift se cenou přibližuje PSVR a zároveň nabízí více obsahu. HTC tento krok komentovalo tak, že oni jsou nejlepší a nebudou snižovat ceny aby dorovnali konkurenci.

HTC oznámilo ceny příslušenství

Také HTC na GDC nelenilo a oznámilo ceny svého příslušenství ViveTracker a Deluxe Audio úchytu na hlavu, v obou případech bude cena 100 dolarů, tedy cca 3000 Kč po započtení daní. ViveTracker je periferie, kterou lze připojit k dalšímu fycikému objektu a tak jej jednoduše přenést do VR. HTC oznámilo, že jich 1000 rozdá vybraným vývojářům, ovšem dostala přes 2300 žádostí, tak se rozhodla otevřít objednávky pro vývojáře již 27. března. Pro spotřebitele pak dorazí ViveTracker ke konci roku, až bude existovat certifikované příslušenství. Deluxe Audio úchyt na hlavu, který kopíruje uchycení na hlavu Oculus Riftu, včetně integrovaných sluchátek pak půjde do prodeje 2. května s dodáním v červnu. Zákazník HTC Vive Business Edition jej dostanou zdarma (BE se v ČR neprodává, podle vyjádření HTC jsme na to moc nevýznamná země).

LG ukázalo vlastní SteamVR headset

Valve již dříve naznačilo, že platforma SteamVR nezůstane u HTC a že jsou další, kteří tvoří headsety na SteamVR. VR headset od LG má rozlišení 1440x1280 na každé oko, 90Hz refresh rate a 110 stupňů FOV. Lidé, co ho zkoušeli na GDC říkali, že kvalita obrazu je podoná HTC Vive, panel vyrobilo samo LG, takže je možná jiná sub-pixel matice. LG headset má přední kameru podobně jako Vive. Cena i dostupnost spotřebitelů je zatím neznámá.

I Microsoft ukázal funkční headset

Že i Microsoft by rád do VR se ví již dlouho, po ukázání nefunkční 'design prototypů' na GDC ukázal funkční produkt, ovšem reakce zatím moc pozitivní nejsou. Headset má pouze 60hz obnovací frekvenci a lidé na místě hlásí rozmazání obrazu horší jak u GearVR, což by značilo, že panely nemají nizkou persistenci (problikávání obrazu). Microsoft síce přítomné ujistil, že jednotky, které budou příští týden posílat vývojářům budou mít 90Hz, ale otázkou zůstává, proč ukázka na GDC tak neměla. Podle zkušeností z místa poziční sledování funguje výborně, připoměňme, že je použitá podobná technologie jako u HoloLens, která nepotřebuje externí snímače. I Microsoft se nechal slyšet, že jsou jednička na poli VR, podobně jako HTC.

Vyšel Robo Recall

Již s oznámení Touch ovladačů Epic ukázal demo Bullet Train, který demonstroval jeho možnosti. Oculus se tak domluvil s Epicem na výoji kompletní hry, kdy Oculus zaplatil celý rozpočet, který se odhaduje kolem 10 milionu dolarů. Hra vyšla 1.3. a je k dispozici zdarma pro majitele Oculus Touch ovladačů, navíc k ní Epic uvolnil i assetty a zdrojový kód a podporu modů, takže se jistě máme na co těšit.

Pozn.: Až se RoboRecall zahrajete a zjistíte, že to také není moc dlouhá hra, která má jenom 3 lokace a 3 mise v každé lokaci a vezmete v potaz, že tohle stálo cca čtvrt miliardy korun... tak víte, že VR vývoj není levná záležitost.

Sony zveřejnilo prodeje PSVR

Prodeje velkých VR headsetů jsou od začátku zahalena tajemstvím, nyní však jako první prolomilo mlčení Sony a řeklo, že do 19. února prodalo 915 tisíc headsetů. PSVR je nejmladší z velkých VR platform, s uvedením do prodeje na podzim jsou to data za méně jak půl roku prodejů. Dalším, kdo zveřejnil své prodeje byl Samsung u GearVR - 5 miliónů. Prodeje Oculus Riftu a HTC Vive jsou zahalena tajemstvím, vice prezident HTC Alvin Graylin pogratuloval Sony k dosaženým výsledkům, ale sám pouze řekl, že společnosti je spokojena s prodeji HTC Vive, místo zveřejnění čísel.

Nové GearVR s ovladačem

Samsung také ohlásil nové GearVR, tentokráte s ovladačem. GearVR mělo dvě možnosti ovládání - buďto přes interograný Touch pad nebo přes externí gamepad, který však bylo potřeba dokoupit zvlášť. S novým GearVR však přichází i ovladač do ruky se sledováním pohybu a trackpadem, který je velmi podobný ovladači pro Google Daydream. Daydream a GearVR jsou velmi podobné VR platformy, zaměřené na highend telefony, které se tak více blíží jedna k druhé. Někteří dokonce tvrdí, že nové GearVR bude Daydream ready, ovšem pořád se jedná o produkt, který pro Samsung tvoří Oculus, takže bych tento krok nečekal.

Sparc - nový VR esport od CCP studio

VR a eSport? Pokud vám to zní jako dobrý nápad, tak nejste sami, studio CCP (EVE: Valkyrie) má stejný názor a představilo svojí novou hru, Sparc. Kde budete moci se ponořit do duelů s hráči z celého světa. Sparc vychází z conceptu Project Arena, který připomínal souboje disků v Tronu. Spolu se Sparc zavedlo CCP také nový termín vSport pro podobné projekty na pomezí hry a sportu.

OpenXR

Možná jste zareigstrovali iniciativu pod Khronos Group pro skutečně otevřený VR standard. Na GDC jsme se dozvěděli, že iniciativa se jmenuje OpenXR a Valve se podělilo o její první detaily. Pro řadu jejích členů je to také o dodání vážnosti jejích slov, že chtějí, aby VR bylo otevřené. Například Jason Rubin řekl minulý týden, že Oculus je pro otevřenou platformu a jako důkaz použil práce členství Oculus v OpenXR. Jenže dva z hlavních hráčů na poli VR na seznamu členů nejsou - HTC a Microsoft. Ačkoliv HTC funguje přes SteamVR vytvořený Valve a Valve členem je, i HTC se nechalo slyšet, že na svém členství ve skupině pracuje.